Boeken Top 10 - 2020 Editie

Met het einde van dit uitzonderlijke jaar in zicht, is het weer tijd voor de lijstjes en zo ook die van Studio Hoekhuis. Daarbij is het altijd lastig om een rangorde aan te geven, het aanbod is immers heel divers. Zodoende heb ik gekeken naar (strip)boeken die mij het meest zijn bijgebleven of hebben verrast. So without further ado, onze Boeken Top 10 van 2020.


10. 'Department of Mind-Blowing Theories: Science Cartoons' - Tom Gauld

We beginnen met de meest recente bundel cartoons van de Schotse cartoonist Tom Gauld. De cartoonist staat bekend om zijn droge maar altijd spitsvondige grappen over wetenschap, literatuur en geschiedenis. Het best omschreven door Neil Gaiman: 'Tom Gauld is always funny, but he's funny in a way that makes you feel smarter. Which is especially useful when he's being funny about science'. Daarnaast weet Gauld op geniale wijze de waan van de dag te omzeilen, zijn cartoons laveren handig om de hachelijkheden van hype en soundbites heen en brengen complexe onderwerpen terug naar de menselijke maat.   


9. 'Alle dagen ui' - B. Carrot

Evenals het fantastische 'Paying the Land' van stripmaker/ journalist Joe Sacco, is 'Alle dagen ui' van stripmaker B. Carrot een journalistieke graphic novel. Het vertelt het verhaal van Saied, een Egyptische vluchteling die zonder vorm van proces belandt in detentiecentrum Schiphol. Stripmaker B. Carrot richt zich in het verhaal met name op de dagelijkse behandeling en bureaucratie en waar vluchtelingen in Nederland mee te maken krijgen. Iets wat voor velen van ons onzichtbaar blijft. Met dit debuut neemt stripmaker B. Carrot een dappere stap om de Nederlandse strip meer verdieping te geven.


8. 'Knock Out' - Reinhard Kleist

Dit jaar gaf uitgeverij Scratch het onderbelichte levensverhaal van Emile Griffith (1938-2013) uit, geschreven en getekend door de Duitse stripmaker Reinhard Kleist. Griffith was een professioneel bokser tegen wil en dank. Hij speelde liever tafeltennis, ontwierp fabelachtige dameshoeden en hij hield van mannen. Dit complexe leven met grote contrasten werd door Kleist op geniale wijze in beeld gebracht. Meer nog dan zijn getekende biografieën van o.a. Nick Cave en Johnny Cash weet Kleist zijn kenmerkende inkt handschrift in te zetten om dit bijzonder verhaal te vertellen. Wat mij betreft zijn beste graphic novel tot nu toe. 


7. 'The 99% Invisible City' - Roman Mars | Kurt Kohlstedt

Iets compleet anders in deze lijst is het boek 'The 99% Invisible City' van de design en architectuur podcast '99% Invisible'. Ik ben al jaren een trouw luisteraar van de podcast over 'onzichtbare' vormgeving. Vaak betreft het vormgeving die we niet meer bewust opmerken, maar wel een belangrijke rol speelt in ons dagelijks leven. De podcast is altijd weer een bron van inspiratie en zo ook dit unieke boek. Het zit bomvol met weetjes en 'aha'-momenten waardoor je de publieke ruimte (weer) opnieuw gaat waarderen. En belangrijker nog: je ontdekt dat de wereld om ons heen eigenlijk veel slimmer in elkaar zit dan je zou verwachten.


6. 'Gamayun Tales II: An Anthology of Modern Russian Folk Tales' - Alexander Utkin

De Gamayun Tales, door de Russische stripmaker Alexander Utkin, bestaat uit een serie magische avonturen geïnspireerd op Russische volksverhalen met een moderne twist. De verhalen zijn fantasierijk, avontuurlijk en verre van flauw. Denk aan het duister van de gebroeders Grimm in combinatie met de avonturen van Zelda: Breath of the Wild. Maar de absolute hoofdrol in de Gamayun Tales speelt het fantastische en unieke illustratiewerk van Alexander Utkin. Waarin hij ook in dit tweede deel bewijst geen eendagsvlieg te zijn.


5. 'De kever en de koning' - Thibau Vande Voorde

In 2020 debuteerde de Vlaamse stripmaker Thibau Vande Voorde met de graphic novel 'De Kever en de Koning'. Kenmerkend voor de titel is het eigenzinnige handschrift en zeer kleurrijke en bijna hallucinante illustratiewerk. In het boek rekent de stripmaker in een unieke wijze af met het Belgische koloniale verleden. Leopold II, koning der Belgen, stuurt in 1899 expedities naar alle uithoeken van zijn persoonlijke kolonie in Midden Afrika. Joseph Lippens maakt deel uit van de expeditie die op zoek gaat naar zijn zieke vader, een respectabele ondernemer in ivoor die al geruime tijd niets meer van zich liet horen. Op de tocht door de binnenlanden van het Afrikaanse continent lijkt een mysterieuze kever zich in het oor van Lippens te nestelen. Hij wordt mentaal en fysiek tot het uiterste gedreven, en dreigt in de oneindigheid van het evenaarswoud ten onder te gaan aan de dwaasheid van de koloniale ambitie.


4. 'Alles Leeft' - Wasco

Aan het begin van 2020 ontving stripmaker Wasco (Henk van der Spoel) de Stripschapsprijs voor zijn gehele oeuvre. Voor uitgeverij Scratch de aanleiding om de bundel 'Alles Leeft' uit te geven. Het boek bestaat o.a. uit de stripverhalen die Wasco maakte in het kader van '24 Hour Comics'. De verhalen in 'Alles Leeft' gaan alle kanten op maar zijn onmiskenbaar 'Wasco', soms absurdistisch, soms poëtisch, soms filosofisch en soms alles bij elkaar. Wasco eindigt het boek met een uitgebreid nawoord waarin hij zijn oeuvre, werkwijze en ideeën over de strips van huidige tijd probeert te duiden. Ondanks dat ik al bekend was met het werk van Wasco, was het boek een prettige verrassing voor me. Waarbij het uitgebreide nawoord van de stripmaker een goed beeld geeft van de rol van de strip en stripmaker in Nederland.


3. 'Aaron' - Ben Gijsemans

Na zijn fantastische debuut 'Hubert' in 2016, overtrof Ben Gijseman dit jaar alle verwachtingen met zijn nieuwste graphic novel 'Aaron'. De twintigjarige Aaron brengt de zomer thuis door om te studeren voor zijn herexamens. De dagen zijn lang en traag. Als zijn oudere broer hem op een dag  zijn nieuwe vriendin Elise en haar zoontje Arian voorstelt, moet Aaron vechten tegen wat dat met hem doet. Ben Gijsemans snijdt met 'Aaron' één van de meest controversiële taboes aan: pedofilie. Hij doet dat zonder veroordeling of bagatellisering, Aaron is een jongen die weet dat hij anders dan anderen, hij vecht er tegen, hij vlucht in zijn comics, maar hij kan uiteindelijk niet ontsnappen aan wat hij voelt. Dit tergende proces, de traagheid van de dagen, de eenzaamheid, is briljant in beeld gebracht.


2. 'Madame Catherine' - Maarten Vande Wiele

Madame Catherine’ door de Vlaamse stripmaker Maarten vande Wiele is geïnspireerd op het korte horrorverhaal 'Le Horla' (1887) van de Franse schrijver Guy de Maupassant (1850-1893). Nadat haar huis in Parijs is afgebrand keert de welgestelde Madame Catherine terug naar het landhuis op het platteland waar ze is opgegroeid. Ze hoopt er rust te vinden na het tragisch voorval maar het tegenovergestelde is het geval. De Vlaamse stripmaker is in topvorm in dit atmosferische horrorverhaal. Met prachtige zwart-wit contrasten en trefzekere lijnen weet hij zoveel te vertellen dat woorden vaak overbodig zijn. Een boek dat ik meerdere keren las en steeds weer een diepere laag in aanboorde.


1. 'Eight-lane runaways' - Henry McCausland

Voor de Engelse illustrator Henry McCausland is 'Eight-lane runaways' zijn graphic novel debuut. In het boek tekent hij de wereld als een eindeloze hardloopbaan. Vele sluiten zich aan bij de wedstrijd waarvan niemand precies weet wat spelregels zijn of waar de finish ligt. Bijzonder aan het monochrome boek is hoe McCausland de pagina indeling tot een extra verdieping van het verhaal maakt. Soms ritmisch, soms in elkaar overvloeiend en dan weer streng opgedeeld in klassieke hokjes. McCausland zet de regels van het medium stripboek geheel naar zijn hand op meesterlijke wijze. Zodoende is dit mijn nummer 1 van 2020.


Extra vermelding: 
'Ik kom van ver maar blijf niet lang' - Smits / Zwart

Een bijzondere extra vermelding is er voor 'Ik kom van ver, maar blijf niet lang' van de Vlaamse schrijver Enzo Smits en de onlangs overleden kunstenaar / stripmaker Ward Zwart. Evenals 'Wolven' speelt het boek zich af in het België van eind jaren '90 waarbij de diverse personages niet op hun plek lijken te zijn. Het sfeervolle en soms melancholische tekenwerk van Ward Zwart speelt een (nog) prominentere rol in dit boek dat zich als een storyboard ontvouwt. Helaas kon de Vlaamse kunstenaar de publicatie niet meer meemaken. Een groot gemis voor de (strip)wereld.


2020 was een bijzonder en moeilijk jaar, maar ondanks dat een jaar met opnieuw prachtige boeken, strips en graphic novels. Het lijkt er op dat met name graphic novels een kleine maar vaste plek heeft verovert in de boekenmarkt, die ondanks alle ellende dit jaar, redelijk stabiel bleef. Ik ben zeer benieuwd hoe dit jaar invloed gaat hebben op tekenaars, schrijvers en stripmakers in de komende tijd. Misschien zien we wel meer small press of crowdfunding van nieuwe boeken. Hoe het ook gaat worden, volgend jaar hebben we weer een nieuwe Top 10!

 

 

Sorteer op
© 2017 - 2021 Studio Hoekhuis | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel